Häromdan bad jag min kollega att ringa igen. Bankmannen (eller snarare bankkvinnan) sa bestämt att vi bara har ett kort. Efter 10 minuter diskussioner förstod så hon äntligen att banken fortfarande debiterar oss för det gamla kortet varje månad. Hon har lovat att spärra kortet. Hoppas bara att hon stänger rätt kort.
Crédite Agricole i Marseillan |
Förstår din frustration. Vi har också Credit Agricole och på vårt kontor finns det ingen som talar engelska. Men Credit Agricole har en särskild service för "les étrangers" dit man kan ringa eller maila. Dom var jättebra att ha att göra med när vi öppnade konto och tecknade försäkring. //SP
SvaraRaderaDet är nytt för oss, tror att vi har letat tidigare utan framgång. Var hittar man numret?
RaderaLåter som det oftast är krångel o tålamodsprövande att få bank, bankkort etc att fungera. Vi är förberedda mentalt när det blir dags för oss ;).
SvaraRaderaDet brukar fungera, men på franskt vis;)
RaderaÄr det bara jag som tycker att det är kostsamt med franskt bankkonto? För att Credit Agricole skall få ha tillgång till mina pengar betalar jag drygt 6€/månaden. Det enda jag får för det är en riktigt dålig e-bank. Vad tycker ni andra?
SvaraRaderaKrister.
Det låter konstigt, vi har tillgång till "e-bank", har checkhäfte och ett Visa-kort, som kostar ca 38 €/år. Har du möjligen köpt någon extra tjänst?
RaderaJag betalar nåt liknande. För 2015 kostar checkar och Master Card 40 €. Det är inte billigt men jag accepterar det tills vidare innan mina språkkunskaper är så bra att jag kan förhandla bankvillkor på franska språket... Dvs troligen aldrig.
RaderaBästa Madame. Jag "stal" ditt tema här ovan och gjorde ett eget inlägg i samma ämne utifrån vinklingen "information" som jag ofta använder i min blogg. Men jag hänvisade till din utmärkta blogg och ditt inlägg. Hälsningar och tack för inspirationen!
SvaraRaderaVi har nyligen bytt till Crédit Agricole, eftersom vi tyckte att den gamla banken, Société Marsellaise de Crédit, var så otroligt trög och omständlig. Vi tycker att CA fungerar bättre men konstaterar samtidigt att vår irritation nog mest handlar om kulturkrocken mellan svenskt och franskt bankväsende. Här hemma har jag knappt satt min fot på ett bankkontor de senaste 20 åren. I Frankrike behöver det mesta skötas genom ett personligt besök på bankkontoret, tex för att hämta nytt Carte Bleu... Besvärligt när man befinner sig långt ifrån men småtrevligt på plats, tycker jag. Kontakten med en egen bankman/kvinna på ett litet lokalt bankkontor är inte så dumt det heller. Fast jätteffektivt är det ju inte, sett från mitt svenska perspektiv med mobilt bank-id, Swish och annat som underlättar vardagen.
SvaraRaderaOj oj, nu får vi nog se till att byta bank. Vi betalar 8 euros/månad för kort, checkar och e-bank hos Marseillaise Crédit! dessutom 60 euros per år för kunder som har utländsk adress, dvs som inte är fastboende i Frankrike.
SvaraRaderaNi som har Crédit Agricole betalar ni också denna kostnad?
det låter väldigt dyrt. Som jag nämde ovan, betalar vi bara 39€ för Visa kort, allt annat ingår, tom kontobesked per post till Sverige varje månad
RaderaEn av anledningarna till att vi inte flyttat bopålarna till la France är språket. Eller mitt mer exakt.
SvaraRaderaNi som har Crédit Agricole , betalar ni också 60 euros per år för boende utanför Frankrike?!
SvaraRaderaNej, jag kan inte påminna mig nån annan kostnad är den som nu är 40€ för Master Card och cheques. Men jag betalar ca 76€ för rättsskyddsförsäkringen och ca 340€ för hus/hem. Olika för olika hus förstås men det kanske inte är så blodigt i alla fall. Vi får hoppas att C/A inte får några korkade idéer bara.....
RaderaSe min tidigare kommentar. Det enda som vi betalar för är bankkort (det finns olika kort från 15€/år och uppåt). Allt annat ingår, i alla fall betalar vi inget extra. Kanske är det dags för er att byta bank?
Radera