onsdag 19 juni 2013

Matbutiker

På senaste tiden har det synts flera fransmän på Göteborgs gator. Till och med i vår matbutik stötte vi på några av dem. Kommer den generella synen på att fransmän bara semestrar i sitt eget land och att deras reseberättelser bara koncentreras runt restauranger som de åtnjutit mat på att förändras med tiden? Samtidigt funderar jag på vad de tycker om vår matbutik. Den har ett ”lagom” sortiment för oss men är nog förskräcklig bristfällig för kräsna fransmän i avseende på ost-, chark-, fisk och bröd-sortimentet.
Jag kommer ihåg hur upprörd min första fransklärare var över de höga priser på färsk fisk i Göteborg med tanke på att staden ligger vid havet. Själv blev jag upprörd över att det är högre fiskpriser i vår Carrefour i jämförelse med andra butiker runt om i Hérault.
Förresten, jag alltid undrat hur man definierar färsk fisk, för ibland har de kampanjpriser på färsk fisk under en hel vecka. Det gäller verkar vara populärt hos butiker i bägge länderna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar