lördag 28 februari 2015

Smått och gott

Av en slump gick jag idag in i en finare butik här i Göteborg och hamnade mitt i ett ostronparty. Alla kunder oavsett om de handlade eller bara tittade förbi fick smaka på färska svenska ostron från Bohuslän och även mousserade vin. Jag har aldrig smakat på svenska ostron förut, men tyckte att visuellt såg de ut plattare än våra franska. De var himla goda speciellt med tanke på att provsmakningen var oväntad. Som vanligt började jag prata med omgivningen om vår franska by och våra ostron från lagunen. Ett sällskap som visserligen var från huvudstaden vände sig om och damen frågade Lagunen? Vad heter er by? Marseillan svarade jag med förväntan att namnet inte skulle säga dem något. A, damen blev exalterad, vi har varit där förra året. Vilken härlig by! Vi började småprata. De tyckte mycket om Pezenas och tyckte illa om Agde, som hade förfärligt mycket folk.
Efter konversationen blev jag väldigt glad över att vårt område och våra franska småstäder har börjat bli mer och mer kända här i Sverige. 
Bilden tagen från butikshemsida

5 kommentarer:

  1. Jag tror att Ryanairs direktflyg från Skavsta till Beziers/Agde har lockat till sig ett antal spontanresenärer från Stockholmsregionen. Bra för vår region och bra för Ryanairs upprätthållande av trafiken. // SP

    SvaraRadera
  2. Har bara smakat franska ostron, men våra svenska lär vara av yppersta klass. Annars är nog väldigt många svenskar livrädda för ostron. Och Pezenas vet ingen vad det är, mer än jag som funderade på att ta vägen förbi men inte gjorde det. Så jag är dåligt bevandrad där jag också.

    SvaraRadera
  3. Hej igen, nu ses vi göteborgare snart på flyget ner till Barcelona flygplats på måndag eller hur? men hur känner jag igen dig/er, vore kul att prata lite "irl" .
    Vi åker ju med samma flyg både ner till Languedoc och hem till Gbg igen!
    Vi ses!

    SvaraRadera
  4. Hej igen petite suedoise,hoppas du tycker det skulle vara trevligt att ha kontakt med oss två som också bor i Gbg, för att utbyta tips och erfarenheter om livet i Langiuedoc och som bor nära er i FR, kan jag gärna ge dig min mailadress om du tycker det är bättre?



    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej
      Ni kan gärna lämna er mailadress, den behåller jag för mig själv :)

      Radera