fredag 26 april 2013

Franskt i Göteborg

Det är inte så konstigt att man blir intresserad av allt franskt som finns även hemma i Sverige. Efter ett tips besökte jag och min kollega en fransk lunchrestaurang Yannick's kitchen i Göteborg. Ett pyttelitet ställe som kändes som om det inte var större än vårt vardagsrum, man måste beställa bord. Där har de två sittningar med en timme emellan. En ung fransos från Metz driver detta udda ställe. Det var en riktig upplevelse inte bara i mat utan även i själva atmosfären. Först kom ett kockbiträde ut och berättade för allihopa som satt i salen om vilken mat serverades, sedan fick vi tallrikar med fint komponerad mat som dessutom smakade utsökt. Sådan mat förväntar man sig att få på en fin restaurang mitt i city, inte som en enkel lunch lite i utkanten av stan. Nu förstår jag verkligen fransmän som hela tiden pratar om matställen som de besökt, det franska köket kan vara en riktig konst.
Efter maten fick jag en chans att småprata med självaste franska kocken. En del av konversationen var på franska, och jag blev överlycklig att det överhuvudtaget gick. Så klart berättade jag om Languedoc och vårt hus i Marseillan. Då för första gången har jag förstått att jag har uttalat namnet Languedoc fel. 

8 kommentarer:

  1. Okey, hur uttalas Languedoc då? Jag kanske inte heller uttalar det rätt. Jag säger nog ungefär "Lange'dok" med ett mellanting mellan kort och långt a men med lätt betoning på första delen.
    Hälsningar StormPartner. http://stormpartner.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att man uttalar Languedoc som [Laŋ'dok] och vokalerna [ue] uttalas inte överhuvudtaget.

      Radera
    2. Hej, så är det kanske - intressant, får undersöka saken närmare om några veckor på plats. Förresten som en kommentar till ditt inlägg och det faktum att du bor i Göteborg - har du testat det fantastiska Franska bageriet i Majorna - se mitt inlägg på bloggen - http://stormpartner.blogspot.se/2013/03/bageriet-du-inte-visste-fanns.html - jag kan verkligen rekommendera detta lilla Frankrike i miniatyr.
      // SP

      Radera
    3. Det franska bageriet ligger nästan runt hörnet där vi bor, så man inser inte att det är så unikt ;-)

      Radera
  2. Var hittar man den lilla mysiga restaurangen? Blev lite sugen på att göra ett besök? Med vänlig hälsning, Rebecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Rebecka
      Nu finns länken till lunchrestaurangen i inlägget.

      Radera
    2. Tack för det! Nästa vecka ska jag definitivt testa. Ser väldigt lovande ut!
      / Rebecka

      Radera
  3. Hej! Det låter som om Gbgoch Yannick ska få ett besök, vi bor i nvskåne så det är inte så långt. Och man längtar ju alltid till det som är franskt - eller hur? Funderade också på om man uttalade Languedoc rätt eller inte, tack för det fonetiska!

    SvaraRadera