söndag 17 augusti 2014

Hus i Marseillan

Tre gamla ruckel i närheten av oss hålls på att renoveras. Ett hus verkar renoveras bara under augusti och det går väldigt långsamt. Vår Madam Granne kommenterade detta med en suck ”trop grave travail”. Som vi tror renoverar ägaren huset själv. 
Ett annat ruckel annonserades till salu förra sommaren. Under ett tillfälle frågade jag en granne, den stora karlen med lilla fågeln om detta hus. Skulle han vilja köpa det? Absolut inte, svarade han, det är ett mycket dåligt hus och saknar toalett. Trots hans omdöme blev huset sålt väldigt snabbt. Två hantverkare har jobbat flitigt med huset sedan dess, varje gång när vi kommer ner har huset blivit bättre och bättre. 
Det tredje huset ligger framför det kända bageriet Les Saveurs d'Eugene. Min man fascineras av fasaden som de tagit fram. Han skulle vilja göra samma sak på vårt hus, men har ingen förståelse från min sida.
Varje gång när jag har stått i kö efter bröd har jag tittat på de som jobbar med huset, man ser rakt in i vardagsrummet. Samma sak gör alla i kön. Jag undrar om hur det blir att leva i ett vardagsrum som vetter mot bageriet. Tur att bageriet oftast är stängt på kvällarna

1 kommentar:

  1. Trop grave travail. Fransk inställning till liv och arbete. Tja...

    SvaraRadera