lördag 8 december 2012

Kostnaderna

Nu, efter mer än ett år av ägande av huset vet vi vad kostar att ha ett semesterhus där nere. Jag är väldigt noga med ekonomi, om Charlie och Mathias från Lyxfällan skulle ställa mig mot väggen, så skulle jag utan att blinka kunna svara på alla deras frågor. De skulle nog inte göra en show med mig, jag skulle bli ett skräckexempel på en redig person som kanske hör till det förflutna. Förresten, det är inte medfött, utan jag fick lära mig hantera pengar efter några ekonomiska snedsteg i ungdomen.
Vad kostar egentligen att ha ett semesterhus, bortsett från eventuella huslån och renoveringar? Jag försökte hitta denna information innan vi köpte huset, men ingen verkar vara villig att dela med sig av de hemliga siffrorna.
Den störta bördan är skatten. I Marseillan är den lite högre än i inlandet, men inte lika hög som t.ex. i Sete. Som jag förstått det spelar innehavande av en terrass/tomt en avgörande roll i hur skatten räknas ut. Ju större terrass, desto dyrare blir skatten. I vårt fall betalar vi ca 1100 € totalt för båda skatterna. Försäkring, el och vatten (för 8 veckor boende) kostade oss ca 500 €, de två sista utgifterna kan man ju påverka själv. Kanske skulle man ha valt ett flexibel elavtal, men det fixar vi senare.
Så vi betalar ca 1600 € per år, i svenska kronor ännu billigare. Man kan jämföra detta med att ha två bilar med boende parkering i centrala Göteborg, om de inte är miljöbilar förstås.

3 kommentarer:

  1. Tack för att du delar med dig av detta!
    Vi håller på att söka efter ett litet hus i Languedoc och det här med kostnaden för skatter, försäkring, el, vatten m.m. är diffus. Vi har mer eller mindre gissat oss till att den bör ligga mellan 1500 - 2000€ per år och då verkar ju det hålla!
    Hälsningar
    Husletare från Västernorrland.

    SvaraRadera
  2. Hej
    Var kul att ni är på husjakt i "vårt område" ;-)
    Det är nog klokt att kolla på hur hög skatten taxe foncière är på huset. Denna bör vara angiven i annonsen eller så bör mäklaren veta. Den andra skatten taxe d'habitatation brukar vara dyrare och man får veta den året därpå :-(

    SvaraRadera
  3. Kan undra vad våra totalkostnader hamnar på - lite svårt att överblicka ännu men ett särskilt billigt första år har vi inte haft. Men då har det förstås varit en del renoveringskostnader i det. Vi har stor tomt för att vara mitt i en by men å andra sidan är det en bit från havet, så vi får se vad vår taxe d'habitation landar på...

    SvaraRadera