lördag 11 juli 2015

Tandläkarebesök

Jag har otur med mina semestrar på senare åren. Förra året var jag tvungen att söka upp läkaren pga problem med handleden. Igår lyckades jag bita sönder min dåliga tand. I Sverige har min tandläkare sagt att om det händer något med den tanden, måste jag ersätta den med en implantat. Ok, och nu händer det i Frankrike, vad göra? Ta fram Internet, hitta en lite större klinik och åka dit. Vi åker till Centre Medical du Parc i Agde, damen i receptionen hänvisar oss till 3våningen till dantister. En ung receptionist där springer in till läkaren för att kolla om någon kan ta emot mig akut. Och det kan de. Vi väntar ca 20 min innan en läkare hämtar oss, min man vill följa med. Läkaren som pratar bra engelska, är en ung, vacker och glad kvinna. Jag försöker beskriva hur allvarligt det är med min tand. Hon lugnar mig och jag sätter mig i undersökningstolen. Hon undersöker tanden, skrattar och säger att det är inget stort problem. Hon tar röntgenbild , bilden kommer direkt på datorskärmen. Hon bedövar tanden, tar bort den avbrutna delen och slipar lite på tanden. Voila! Hon säger att jag måste sätta in en krona på den tanden. En krona? Min svenska tandläkare har övertygat mig om att det inte går att göra, det är bara implantat som gäller. Den franska läkaren skrattar igen och säger att implantant är bra för min dantist, men inte för mig och att jag bör nog byta tandläkare. Men den stora överraskningen kommer senare. Allt detta kostar mig 41 euro. FYRTIOEN euro, alltså under 400 kronor. Smaka på den siffran. Vad betalar vi i Sverige? Den senaste årliga undersökningen med lite tandputsning kostade mig tre gånger mer. Jag åker i eufori från kliniken och undrar vad håller vi med i Sverige.

1 kommentar:

  1. Oj, vilken tur i oturen att det slutade så snabbt och så bra. Jag har en liknande erfarenhet av ett fall som ledde till ambulans/röntgen mm för nästan inga pengar alls och utan köer. Fantastiskt! Men jag har faktiskt gruvat mig litet för ev tandläkarbesök - skönt att läsa att det också kan lösas så smidigt och billigt... tyvärr kanske också en bidragande orsak till landets finanser...?

    SvaraRadera