lördag 2 juli 2016

Melsungen

Jag gillar små tyska medeltidsstäder. På våra tidigare resor genom Europa har vi sett många sådana, men det finns många fler att upptäcka. I år stannade vi i Melsungen, en liten stad söder om Kassel. Fast egentligen hittade vi ett bra och modernt hotel där, vilket var den egentliga orsaken till vårt stopp där.
Den lilla staden ligger vid floden Fulda och har ett gammalt slott och korsvirkeshus. Staden påminner mycket om Hann. Munden, fast jag tycker Hann. Munden var mysigare.  När vi spatserade på de breda gatorna fick jag en känsla att allt gammalt i  staden var fejkat.  Breda gator mitt i medeltida by, raka väggar på korsvirkeshus? Sedan läste jag att mitten av staden blev nedbränd på 15-talet och sedan återuppbyggd.
Gatorna var nästan tomma på folk trots fredagskväll. Vi reagerade  på att det fanns massor av parkeringsplatser överallt. Troligen lever upp staden i augusti när alla semestterfirande tyskarna kommer.
Bra att veta om man kör pansarvagn

2 kommentarer:

  1. Hej,
    Fungerar det bra att hitta boenden längs rutten ner, eller bokar ni rum i förväg?
    Hälsningar från några som snart ska bila ner!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      Vi brukar boka i förväg så att vi slipper leta efter lediga rum. Oftast bokar hotel som har längre öppettider.
      Använder alltig booking.com

      Radera