torsdag 7 juni 2012

Marseillan, vårt nya hem

Marseillan är en liten sydfransk by som ligger vid en étang (havsvattenslagun), ca 5 km från havet i departement Hareult.

Jag blev kär i Marseillan i juli 2010. Vi tillbringade en vecka i Languedoc i Frankrike, bodde först i Nimes, sedan i en liten by utanför Beziers. Vi besökte bl.a. Camargue, Carcassonne och Agde och svängde in i Marseillan, som jag hade hört var ”en mysig by” . När jag klev ut från bilen på en stor parkeringsplats med stora träd, såg ett övergivet köpcenter, en offentlig toalett och bolébana, så kände jag plötsligt att jag hittat hem. Jag blev kär i en parkeringsplats, helt enkelt….
Ett år senare, i september 2011, stod vi där med nycklarna i handen till vår eget litet hus

5 kommentarer:

  1. Bonjour Madame Pri
    Låter verkligen trevligt. Nu har jag drömt mig bort från vardagen under en stund.
    Mvh
    Monsieur Wi

    SvaraRadera
  2. jättetrevligt skrivet, "dessvärre" blir jag så sugen på hus i Frankrike, så ett köp blir nog oundvikligt

    Pelle Kallkopf

    SvaraRadera
  3. Åhhh så roligt att hitta din blogg! Vi har blivit förälskade i Languedoc, allt sedan första besöket 2010. Vi har varit där 1-2 gånger/år o bott i Marseillan de senaste gångerna - Marseillan är vår favorit!

    Vår dröm är ett hus där... Ska sätta mig o läsa igenom din blogg i kväll :)

    Elisabeth

    SvaraRadera
  4. Hej! Jag blev nyfiken på området kring Marseillan, hur ser det ut. Jag sitter i elrullstol sedan en olycka. Tror du att det skulle fungera som resmål eller skulle rekommendera någon annan plats att åka till i Frankrike i sommar? Vänligen Nina

    SvaraRadera
    Svar
    1. hej Nina. Tack för du läser min blogg. Ang. din fråga- det går säkert bra, det är ett ganska platt område, det finns ofta ramper till affärer och restauranger. Vi har sett flera personer som åker permobil där nere. Så välkommen till Marseillan!

      Radera