söndag 10 juni 2012

På husjakt

Jag är praktiskt lagd – innan jag investerar i dyra saker, undersöker jag marknaden, jämför priser, läser olika omdömen etc. Att välja plats för huset var grunden för vårt husköp – för oss var det viktigare var huset låg än själva huset. Från början bestämde vi oss för Marseillan – närheten till havet, den mysiga hamnen, ett stort köpcentra i själva byn, kollektiv trafik – allt detta vägde tungt. Tyvärr var ett stor minus att priserna i Marseillan var betydligt dyrare än i andra byar i Herault. Efter att ha övervägt alla nackdelar och fördelar, bestämmde vi oss för att inte begränsa oss till Marseillan, utan att också undersöka andra ställen , som låg max 30 km från havet
Jag lämnar sällan något åt slumpen – så jag har själv sökt upp all information på internet och gjort en lista över alla byar i Herault – som antal invånare, närheten till shopping, kollektivtrafik etc. Men avgörande var ändå mys- och trivselfaktorerna – hur mycket vi tyckte om byn
Vår andra resa till Herault i oktober 2010 blev en riktig upptäcktsresa – vi besökte över 40 byar och efteråt minskade vår urval av byar där vi kunde tänka oss att bo. Samtidigt träffade vi den första svensktalande mäklaren och besökte några hus för att förstå vad vi kunde få för pengarna
Redan från början insåg vi att vi måste minska våra krav – priserna verkade vara högre än vi förväntat oss. Kravet på garage fick stryka på foten ganska snart. Men kraven på uteplats eller terrase och frånvaro från biltrafik i närheten av huset hade vi kvar hela tiden
Tredje gången besökte vi Herailt i april 2011. Då utvidgade vi våra sökningar – jag brevväxlade redan med franska mäklare på min mycket dålig franska. Totalt besökte vi 16 hus i 10 olika byar och träffade 9 mäklare
Här är några av byar som vi besökte och i några av dessa tittade vi även på hus. (Obs, husen på bilderna har ingenting med vårt husletande att göra).
Tyvärr, har alla dessa byar ingen närhet till havet. Och med min man som är uppvuxen vid havet är det en avgörande faktor
Bassen
Caux
Nissan-lez-Enserune
Magalas
Pouzolles
Murveil-les-Beziers
Servian
Cazouls-les-Beziers

4 kommentarer:

  1. Underbart att få följa ert letande till huset i vackra Languedoc! Springer in o läser mellan utesysslorna i vackra vädret :D.

    Börjar fundera, var det du som skrev i min blogg under mina inlägg om Marseillan? ;)

    /Elisabeth

    SvaraRadera
  2. Hej Elisabeth
    Det stämmer, det var jag som skrev i din blogg om vårt hus. Det var roligt att hitta människor som också gillar Marseillan :)

    SvaraRadera
  3. När jag fick din kommentar hos mig, hoppades jag finna en blogg o tänkte mycket på dig. Och av en slump fann jag din kommentar inne hos Karin o hittade hit.

    Är så glad att jag fått följa dig o er på husletning, köp o grannmöten :D.

    Kommer att fortsatt följa dig! Ni lever vår dröm!

    SvaraRadera
  4. Kul att du gillar min blogg :) Att skriva om Marseillan skapar en känsla av att befinna sig där, speciellt när längtan blir för stor.
    Hoppas att er dröm (drömmar?) också går i uppfyllelse :)

    SvaraRadera