söndag 24 november 2013

En vanlig fransk lördag

På lördagen när vi gick ut för att köpa bröd från det kända franska bageriet i Majorna fick vi en lite ovanlig syn - en liten grupp musikanter spelande franska sånger vid entrén. En äldre herre med starkt fransk brytning berättade om låtarna som spelades och om de olika franska regionerna varifrån låtarna kom. Även musikanten med gitarren pratade franska när de hade pauser.
En föreställning i Majorna
Inspirerad av den roliga föreställningen lagade jag en fransk löksoppa med bröd med gratinerad ost på, väldigt gott. Och kvällen avslutade vi med att titta på en fransk film Thérèse D med underbara Audrey Tautou i huvudrollen. Fast min man orkade inte se hela den lite långsamma filmen så filmen bör nog bara rekommenderas till riktiga frankrikefantaster.

4 kommentarer:

  1. Hej. Sicken flax du verkar ha haft när du träffade på dessa musikanter. Jag är en stadig kund som handlar flera gånger i veckan - inte har jag sett några musikanter.
    Men "känt bageri" ? - möjligen lokalt i Majorna. Men det tycker jag är bara bra eftersom brödet här bara kostar ca hälften av vad det kostar på "Fina Gatan". Men det får vara din om min hemlighet (tillsammans med några andra). Hälsningar StormP

    SvaraRadera
  2. De verkade ha firat en fransk vindag om vi förstod det rätt för att herren ovan bröt väldigt mycket. Fast något vin serverades aldrig. Men det var verkligen kul med lite fransk underhållning, musiken hördes på långt håll :)

    SvaraRadera
  3. Du får kolla in vår franske konditor på högsbogatan. Mycket trevlig ung man som bakar fantastiskt vackra saker. Butiken är öppen på fredagar och lördagar. http://sylvainmarron.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset, ska prova någon gång. Det är trevligt med mer franskt i Göteborg :)

      Radera