tisdag 19 februari 2013

Att äga ett hus..

Att äga ett eget byhus i det vackra Herault ger en speciell känsla. Jag tror inte att man får samma känsla om man har ett boende i en utpräglad turistort, där är ju alla andra tillfälliga besökare. Känslan av att tillhöra byn, den lokala befolkningen, dela deras bekymmer är nytt, spännande och annorlunda. Har man skaffat ett hus där nere har man skapat ett försprång till nästa etapp i sitt liv om man planerar att flytta dit för gott, som vi gör. Det är känsla att ha ett hem, med våra egna möbler, med våra egna kläder, med våra egna bekymmer. Därför känns själva tanken med att hyra ut huset främmande för oss, i alla fall för stunden. Man har fått ett ansvar att bevara det gamla huset som har sett så många generationen komma och gå, och som säkert överlever oss också.
Natt i Marseillan
Jag skulle vilja se mig själv i framtiden och höra mina åsikter om huset och Marseillan om 5 år, kanske när nyhetens behag lagt sig. Skulle jag fortfarande sjunga lovsånger om vårt funna paradis?

2 kommentarer:

  1. Vi känner precis detsamma för vårt hus, det är så härligt att ha ett andra hem, med våra egna möbler, kläder o andra grejer som bara väntar på oss. Jag är nästan säker på att jag kommer att känna lika mycket för huset om 5 år som nu.

    SvaraRadera
  2. Det är nog samma känsla som vi också skulle ha. Och jag tror nog lovsångerna finns kvar även efter 5 år. Vi lämnade Stockholm för snart 7år sedan och jag känner fortfarande samma lycka när jag ser ut över åkrarna, hör fågelsången, flyttfåglarna, känner dofterna... Sedan att vi nu även har en längtan nån annanstans, förtar inte lovsången ;).

    Vi har hyrt hus varje gång och aldrig bott på B&B. Vi ville känna atmosfären, bo bland lokalbefolkningen och "sköta oss själva". Vi har hyrt hus för några dagar, till en vecka.

    Några av husen har varit enbart för uthyrning, men en del har varit någons privata semesterhus. Och det märks, det finns en värme, hemtrevnad som inte funnits i de andra. Bl a det underbara hus vi hyrde senast i Marseillan.

    SvaraRadera