söndag 17 februari 2013

Innan husköpet...

Under den ångervecka som man fick vid husköpet i Frankrike drabbades vi plötsligt av ångest. Gör vi rätt att köpa ett hus utomlands? Vi kan inte ju språket! Är vi inte kloka? Då började jag anteckna de som kunde vara negativt med att köpa ett hus utomlands:
  • Lite valuta för pengarna för att man använder huset en så kort tid under året
  • Bristande språkkunskap, svårigheter med all kommunikation 
  • Extra kostnader – skatter, underhåll, oväntade utgifter 
  • Extra börda med underhåll av huset under semestertiden, semestern blir aldrig som en riktig semester
  • Man binder sig till ett och samma ställe, kanske känner man sig tvungen att åka dit istället att åka till andra destinationer 
  • Resekostnader tillkommer alltid och man vet inte hur framtida reseförbindelse ser ut
  • Orosmoment, man kommer att vara orolig för att något händer med huset är man långt borta 
Men sedan kom övertygelsen tillbaka om att kunna förverkliga drömmen. Skulle de små ovannämnda bagatellerna stoppa oss? Vi hade inte gjort några glädje kalkyler, så det bara vår vankelmodighet som spökade. Men sedan tänkte vi att om vi av någon anledning inte kommer att trivas där så är bara att sälja huset och dra vidare. Möjligt prisfall? Detta faktum har aldrig bekymrat oss, vi tänkte inte göra en kortsiktig investering och har avsikt att behålla huset i minst 10 år.
Börjar man analysera för noga, skulle man kanske inte lämna sina fyra väggar?

8 kommentarer:

  1. Jag vet inte, men jag tror nog att de är de som investerar i s k turistområden som är mer oroliga för ev prisfall. Områden som Grand de Motte (veochfasa!) men även i Cap d'Agde, Marseillan Plage. Områden som är tomma utanför turistsäsongen o där uthyrning ska finanisera köpet.

    /Elisabeth

    Och sådana områden är helt otänkbara även för oss ;).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Efter att jag läste din kommentar kom jag på en liten story som jag skulle vilja berätta. Den kommer inom kort!

      Radera
  2. Mig drabbade eftertankens kranka blekhet när ångerveckan var förbi men dessbättre varade den bara en kort stund. Vi föll pladask, tänkte inte efter så mycket och med facit i hand så här långt, finns verkligen ingen anledning att ångra sig!
    Enda bekymret är att jag vill vara där jämt:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med ;-) man vill vara där nere hela tiden. Därför skriver jag min blogg, det känns som om jag är där jämt i mina tankar

      Radera
  3. Vad roligt att hitta till din trevliga blogg där vi känner igen bilder och ställen du pratar om. Vi köpte en lägenhet i Marseillan 2010 och brukar åka ner några gånger per år. Känner precis som ni, att man skulle vilja vara där längre men vi jobbar också fortfarande och då blir det ju inte alltid som man vill. Nästa gång vi kommer ner är till påsk, längtar redan.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varmt välkomna till min blogg! Kul att ni hittat hit.
      Det är bara 1,5 månad kvar till påsken, så kan vi återse vårt älskande Marseillan igen ;-)

      Radera
  4. Ja vi köpte ju också vårt hus 2010 och vi har inte ångrat oss en sekund. Huset och området blir bara kärare o kärare. Längtar så tills det blir påsk o vi åter kan trampa fransk jord. Samma här att min blogg blir ett sätt att alltid vara närvarande i huset och omgivningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har jag hittat även din blogg. Vad roligt att det är flera som skriver om Marseillan. Kanske vi alla kommer att ses i påsk på påskparaden då.:)

      Radera