lördag 4 april 2015

P+Tram i Montpellier

Vi besökte Montpellier i onsdags. Trots förra sommarens skräckerfarenhet (läs här) bestämde vi ändå att köra in i P+Tram. Parkeringen vid Sabines var inte bemannad, vi tog en biljett vid entrén och körde in på parkeringen. 
Så här skulle det fungera: man tar biljett, parkerar bilen, går till automat, väljer p+tram, betalar och går på spårvagnen. När man är tillbaka, kör man till grinden, stoppar biljetten i automaten och lämnar parkeringen. Voila.
Trodde vi. När vi kom till automaten för att betala, var vår billett inte giltig, precis som förra sommar. Vi provade på stoppa billetten på alla möjliga håll, det hjälpte inte. En förbipasserande man försökte hjälpa till, han tog vår biljett och sprang till spårvagnsförare. När han kom tillbaka, sa han att vi kunde åka spårvagn ändå. Men på billetten står det betala avant prendre le tram, så vi lydde inte hans råd. Jag stoppade in biljetten i automaten igen och plötsligt kunde man välja att betala. Vi valde porfait P+Tram, betalade 4.6 euro och steg på spårvagnen. Biljetten fick en stämpel med klockslag och någon obegriplig info
När vi kom tillbaka och körde fram till grinden så krävde plötsligt automaten att vi skulle betala ytterligare 6.2 euro. Min man blev irriterad, tog fram Visa-kortet och stoppade in kortet i automaten. Not valid. Förbannad, backade han bilen tillbaka på parkeringen. Då såg jag en gubbe vid ett litet kontor nära grindarna. Jag sprang till honom viftande med vår biljett. Det kom en gubbe till, han tittade på min biljett, skakade på huvud och sa till mig att vänta 2 min. Han gick till det obemannade kontoret vid entrén, och när han kom tillbaka gav han mig en annan biljett, så vi kunde åka därifrån. När vi körde förbi grindarna såg jag en annan förare med förvånat ansikte som också börjat plocka fram sitt Visa kort.
Det jag undrar är om vi gör något fel eller om fransmännen möjligen inte skall ha automatiska system?

4 kommentarer:

  1. Håller med. Jag litar dåligt på olika automater och har skrivit tidigare om mina problem med att använda Visa-kort och Master Card i vägtullarna. Bara problem..... Nuförtiden använder jag alltid kontanter och bara kontanter i alla automater. Uttagsautomater och betalning med kort i butiker fungerar för det allra mesta. Glömmer dock inte när vi hade handlat för v ä l d i g t mycket på IKEA - och så tog dom inte Visa (eller om det nu var Master Card). Ridå! Tur att jag hade garderat mig.

    SvaraRadera
  2. Hej! Vill bara berätta, appropå vägtullarna, att vi sedan några år har ett "bizz" för autoroute-betalningen. Det som krävs är att man har ett franskt bankkonto som man kopplar till lilla läsaren som sätts fast på vindrutan och sedan åker man rakt igenom varje vägtull utan köer. Det kostar max 15 sek de månader man använder bizzen + vägavgiften och själva manicken var gratis. Mycket smidigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter bra och prisvärt. Var skaffar man dessa biz?

      Radera
    2. När man har åkt på en autoroute så finns det ofta en parkering direkt till höger med information mm - där har vi sett att man kan beställa en biz. Vi skaffade vår på en stor rastplats "mitt på torget" mellan fikaställen och affärer så fanns det ett torgstånd med info och "försäljning".

      Radera