fredag 6 juli 2012

Drömmen

Sitter nu på vår terrass i Marseillan, dricker Picpoul vin och funderar över livet. Hur hamnade våra förfäder i Skandinavien över huvudtaget när fanns mycket behagligare klimat vid Medelhavet. Och hur kan vi flytta hit utan att vänta på pension. Någon rik farbror som kommer att lämna mig några miljoner har jag inte, ingen vill adoptera mig heller för min höga ålder.


Och jag är redan gift, så det bekymmerslösa ”medelhavs hemmafruars” livet kommer jag inte att uppleva. Chansen att hitta ett jobb här är nog lika med noll, man måste kunna franska, som jag inte kan. Att öppna ett B&B är inget alternativ , vi har flera bekanta som driver sådan verksamhet med tveksam lönsamhet. Men någon dag kanske vi kommer på en ide som kan låta oss att stanna här och inte packa våra väskor om en månad
När vi promenerade i byn såg vi flera svenskar som också verkar ha hus i Marseillan. Har de förverkligat sina drömmar eller har de är som vi, öppnat dörren till drömmen lite på glänt?

2 kommentarer:

  1. Vi hoppas på att Visby plötsligt ska ringa oss, men än har det inte hänt... ;)

    SvaraRadera
  2. Vi väntar också på deras samtal :-)

    SvaraRadera