måndag 30 juli 2012

Grannsamverkan

Nu blev jag vän med vår granne madam Någonting. Hon har faktiskt ett namn. Varje eftermiddag sitter hon på sin stol vid sitt hus, läser en bok och bevakar i smyg vår gata. Hon insisterar på att polisen skall patrullera vår gata minst en gång per dag och blir ledsen om de inte gör det. Jag och hon småpratar varje dag, om man kan kalla det småprat för att min franska är på nybörjarnivå, och hon pratar bara sitt modersmål. Men ändå lyckades vi prata om vädret, semester, litteratur och tom om politik. Igår frågade jag henne att hon kunde se efter vårt hus och hon sa glatt ja. Det visade sig att hon har nycklar till alla hus på vårt gata vars ägare har husen som semesterbostad. Idag har hon bjudit hem mig till sig när jag överlämnade av nycklarna. Hon visade foton på alla sina barn och barnbarn och vi växlade telefonnummer. Undrar hur kan jag ringa henne. Det går an att kommunicera med händer och fötter, men hur sjutton kan jag bli förstådd per telefon?

2 kommentarer:

  1. Kul blogg. Njut av semestern och ha det bra.

    Roger

    SvaraRadera
  2. Trevligt att du tycker om den. Tyvärr är semestern strax slut :(

    SvaraRadera