onsdag 18 juli 2012

Tour de France

Förra året blev vi fångar under de 3 timmar i den lilla byn Saint-Geniè-de-Fontédit när kortegen och alla cyklister i Tour de France passerade. Det gick inte att komma in eller ut ur byn under ganska lång tid. Eftersom vi ändå inte kunde göra något åt det bestämde vi oss att titta på den berömda touren. Vi tog den bästa positionen vid vägen mitt i byn vid den annonserade tidpunkten. Efter 2 timmars förgäves väntan började jag känna mig hungrig men vågade inte lämna min plats för det var mycket folk som trängdes närmare och närmare till den bästa utsiktspunkten, dvs min plats. Det kändes som om byns befolkning hade tredubblas på bara 2 timmar.
Tour de France 2011
Efter ytterligare en halvtimma började en show med alla passerande möjliga och omöjliga reklambilar, reklamlastbilar, reklammotorcyklar. Några bilar stannade mitt i vägen, sålde reklamartiklar, andra slängde ut en massa saker till publiken så som godis, reklamkepsar, tuggummi och dylikt. Eftersom jag var väldigt hungrig vid det här laget började jag hoppa tillsammans med barnen efter godiset och fick tag på några. Några minuter innan de ledande cyklisterna skulle anlända, kom en stor svart motorcykeln från Kanal 5 och stannade framför den bästa platsen i hela byn, dvs. framför mig för att filma. Så jag såg nästan inget av de som ledde loppet. Sedan packade den svarta motorcykeln sina kameror sa pardon till förbannade mig och försvann efter de ledande cyklisterna. Sedan svischade resten av cyklisterna förbi och därefter var festen över
I år passerar tour de France vår cykelväg till havet, så vi bestämde att titta på spelet Capelet som pågår i hamnen i Marseillan istället.

1 kommentar: