torsdag 13 september 2012

Inspiration

Det är mer en månad kvar tills vi åker. Tills dess glädjas jag med min kollega som far till sitt hus i Italien. Han åker med en gäng manliga kollegor, det är deras tradition. En vecka i september tar de ledigt från jobbet, familjer, vardagslivet. Fast ibland använder han dem som frilivlig arbetskraft som hjälper honom med renoveringen och trädgårdsarbetet. Jag minns fortfarande den dagen för flera år sedan när han hittade annonsen om ett hus i Norra Italien på Hemnet, sedan flög han och hans familj ner och slog till direkt. Då var jag avundsjuk på honom som hade förverkligat sitt dröm så snabbt medan vi bara pratade och pratade om att göra samma sak
Norra Italien, från våra tidigare resor
Kanske var vårt beslut att äga ett hus utomlands delvis inspirerats av honom och andra av våra bekanta som redan har någon fastighet utomlands. Våra nära vänner har en lägenhet i Thailand, en annan av mina kollegor har lägenhet vid kusten i Aude, han köpte nog sin första lägenhet därnere för 30 år sedan. Han berättar fortfarande om svårigheterna med alla transaktioner mellan Sverige och Frankrike på den tiden. Var han  kanske en av de första svenskarna som har upptäckt Languedoc?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar