lördag 22 september 2012

Senaste nytt från vår bevakande granne

Efter att själv ha pratat med vår granne om nycklarna och muraren, bad jag min kollega som pratar franska flytande att ringa till henne. Jag satt bredvid honom och försökte förstå vad de sa.
Vår granne är en mycket pratsam kvinna, och hon pratade oavbrutet i 15 min och jag hörde min kollega hinna säga ”Ou", ”O ou?”, ”Ou???” 3 gånger under hela samtalet. Madam meddelade att ingen nyckel hade blivit hämtad och att ställningarna på vårt hus stod lite i vägen samt att muraren inte dök upp mer. Samtidigt passade hon på att berätta om de irländska grannarna, om bageriet bakom hörnet, och att madam Pri pratar lite franska men hennes man, han pratar inte alls. Förvånade över att vår murare hade uteblivet, bad vi att få återkomma senare i veckan. Madam var väldigt noggrann och bokade tid med oss för ett telefonsamtal
Igår ringde vi igen. Madam meddelade att muraren hade slutfört jobbet och hade städat efter sig väldigt fint samt huset ser ”trés bien” ut. Hon hade noterat varje veckodag och de timmar när muraren jobbade. Nycklarna blev inte återlämnade till henne, kanske pga att muraren vill försäkra sig om slutbetalningen. Innan hon avslutade samtalet frågade hon min kollega om han kanske kunde tänka sig att besöka Marseillan och bo i vårt hus för att han är så trevligt att prata med.
Nu längtar vi efter att se hur vårt hus ser ut efter renoveringen, men vi kunde inte be vår 70-åriga granne att ta bilder på huset och skicka till oss. Det finns ju gränser för grannsamverkan.

4 kommentarer:

  1. Skrattar gott när jag läser! Helt underbart!

    Madam granne fick känna sig behövd o fick en uppgift att utföra, som hon dessutom utfört till fullo :D.

    Skulle ni be henne fota skulle hon säkert greja det också. Låter härligt med sådan go o härlig granne. Så var finns de där snorkiga fransmännen som alla pratar om ;).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vår granne är guld värd, det är inte alls dumt med en egen ordningsvakt på vår lilla gata :-)

      Radera
  2. Hög igenkänningsfaktor på det här inlägget, förutom att vi inte fungerat som datingfirma ännu!
    Är det fasaden ni ordnat med?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jajamen, det var fasaden som inte såg riktigt fräsch ut.

      Vi har inte tänkt att hyra ut vårt hus, men vår pratsamma granne saknar nog "färska" lyssnare, helst på hennes eget språk

      Radera