söndag 9 september 2012

Tur med Amazonen

Idag söndagsåkte vi med vår Volvo 121 ”Amazon”. Vi körde på småvägarna till Särö naturreservat. Vår Amazon och jag är av samma årgång, men jag tror att bilen har bevarats något bättre än jag. I alla fall så vänder sig folk om när de ser Amazonen och det gör de inte efter mig längre. Men i för sig står Amazonen i garaget året runt och åker ut kanske högst 3 gång per år. Min man har renoverat den för många år sedan, han träffade bilen lång innan han träffade mig
Det mest roliga med Amazonen är det långa växelspaken, avsaknaden av yttre backspeglar och fasta säkerhetsbälten. Och att bilen fortfarande fungerar så att vi kommer hem varje gång utan problem

Det skulle vara kul att ta bilen ner till Frankrike, men vi har en annan dröm. Vi skulle vilja ha en Citroën 2CV ”deux chevaux”. I rondellen vid Montblanc såg vi en slags verkstad/garage som har en del gamla  Citroën stående. Min man planerar att bli kund till dem, någon gång i framtiden

5 kommentarer:

  1. Vilka minnen!

    Min far köpte en sprillans ny Amazon på 1965 o vilka minnen som poppar upp i och med ditt inlägg. Växelspaken kommer jag ihåg o lukten av ny bil :D. Men jag har för mig att det fanns säkerhetsbälten även om de inte var så lätt inställbara ;).

    SvaraRadera
  2. Du har rätt, säkerhetsbältena kan justeras, men det är ovant för någon som bara har sett rullbälten :)
    Kul att ni också har haft den bilen. Är det inte Amazonen som satte Sverige på hjul?

    SvaraRadera
  3. Var det inte Volvo Duetten o Volvo PV som gjorde det... *skrattar*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, det vet jag inte, var inte född då ;-) men en PV från 1958 står bredvid vår Amazon i garaget, och tillhör min svåger. Fast den bilen rullar väldigt sällan ute på vägarna, synd nog.

      Radera
  4. Ja absolut ska ni ha en 2CV passar perfekt i Marseillan har själv tänkt på en sån eller en Berlingo med soltak, verkar bara som att dom är billigare i Sverige.
    Hälsn fr oss på Rue Belle Scribote.

    SvaraRadera