fredag 14 september 2012

Vår bevakande granne

Idag fick vi ett oväntat mail från vår murare. Utan vår vetskap började han renovera fasaden på vårt hus. I för sig anlitade vi honom men vi trodde att han skulle börja i oktober efter sin bröllopsresa. Så i brevet frågade han om han kunde få nycklarna till huset. Sedan ringde hans nyblivna fru som kunde lite engelska för att berätta att när han hade börjat med ställningarna kom vår granne fram och sa att hon hade nycklarna till huset men hon absolut inte ville lämna de till någon okänd för madame Pri hade inte ringt och godkänt överlämningen. Så murarfrun bad oss att förhandla med grannen.
Med darrande hand slog jag numret till vår fantastiska bevakande granne. För första gånget i mitt liv pratade jag franska per telefon. Det gick relativt bra, hon lovade att lämna ifrån sig nycklarna imorgon, men sedan blev det stopp för att hon frågade en massa frågor som jag inte förstod. Jag bad att få återkomma på måndag med hjälp av en kollega som pratar franska flyttande.
Herregud var handikappad känner man sig utan att kunna kommunicera ordentligt

3 kommentarer:

  1. Känner med dig! Den där "fiskgapskänslan", när man kippar efter ord o ingenting kommer ut som man tänkt sig... *gaskratt*

    Har börjat en ny termin med franska o denna gång en "native speaking" o det känns som ÄNTLIGEN... kommer jag att göra framsteg! :D

    Vi får väl sen i slutet av terminen, men just nu känns det som vi tar stora kliv F.R.A.M.Å.T!

    Hör av er om ni vill hyra ut huset... :)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att det går bra för dig med franskan, själv kommer jag ingenstans, känns det som :( Har börjat igen med min kurs A2; efter 3 år av pluggande sa läraren att nu är det dags av lära oss dåtid. Det var på tiden, man kan inte umgås med hjälp av presens hela tiden, eller hur?
      Tack för förfrågan om huset, men det tar nog lite tid innan vi bestämmer oss för att hyra ut det ;-)

      Radera
  2. *gapskrattar*

    Ja, det underlättar avsevärt om man även kan konversera i dåtid... hahahaaa.

    Går också A2 för 5 terminen... åtminstone har vi lärt oss passé composé o det underlättar konversationen. Men nu efter första lektionen känns det verkligen som något kommer att hända :D. Ledaren är fransyska o talar enbart franska på lektionen. Förklarar allt på franska o om vi ändå inte fattar då säger hon det på engelska. Men det känns bra att tvingas prata, för det är ju där problemet sitter ;).

    SvaraRadera