måndag 26 november 2012

Boris Vian

För någon månad sedan sändes det i svensk TV ett program om Boris Vian. Jag blev väldigt lyrisk tills min man frågade mig ”Vem är Boris Vian?” Nu blev det min tur att leka besserwisser och berätta om Boris Vain som var författaren till en enastående surrealistisk roman L'Écume des Jours (Dagarnas skum). När jag var ung var jag helt tagen av den tragiska kärlekshistorien, men nu är det bara den slutliga lysande scenen som fastnat in i mitt minne: en dialog mellan en mus och en katt. Den känslosamma musen försöker övertyga katten att äta upp henne för att hon inte står ut med att se huvudpersonens lidande och den mätta och förnuftiga katten vägrar.
Däremot var Boris Vian pseudoamerikanska thriller J'irai cracher sur vos tombes (Jag ska spotta på era gravar) förfärlig tyckte jag . Då vägrade jag tro att det var samma person som skrivit dessa båda böcker.
Men det som var nytt för mig och som jag fick lära av programmet var att Boris Vian även jazztrumpetare och låtskrivare.
Jag önskar att svensk television skulle sända fler sådana program och jag skulle inte missa dem..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar