tisdag 8 juli 2014

De som flyger uppe...

I tre år har vi misstagit oss. När vi satt på vår terrass på kvällarna och kollade på fåglarna som flög omkring över hustaken med gälla skrik trodde vi att det var svalor. Nyligen märkte min man att det åtminstone verkar vara minst två olika arter av fåglar. Fram till Internet - och sanningen kom fram. 
Det är tornseglare som flyger över våra huvuden och inte alls svalor. Från samma källa fick vi veta att tornseglare har den snabbaste horisontella hastigheten bland fåglar (upp till 200 km/t) och de övernattar oftast flygande. De kan inte sitta på en trädgren eller en telefontråd p.g.a. utformningen av sina klor, däremot kan de klänga sig fast vid trädstammar eller takrännor istället. 
Svala
Tornseglare

Igår kväll trodde jag mig se en liten svala som fladdrade fram över taken, men det kanske bara är tornseglare som ockuperat vårt luftrum?
Bilderna lånade jag från Internet

1 kommentar:

  1. Vi har både tornseglare och svalor som kör flyguppvisning varje kväll. Tornseglarna är vassast tycker jag.

    SvaraRadera