söndag 20 juli 2014

Möblerna del 4

Vi har haft vårt hus i snart 3 år. Vi köpt det möblerat och byter successivt ut möblerna som inte var något att ha eller inte passar vår smak. Vi försöker inreda huset på ett franskt sätt om man vet vad är det för något.
Jag är väldigt nöjd med hur vårt sovrum ser ut nu. Det tog tid att hitta de rätta inredningsdetaljerna. Sängöverkast med fransk touche hittade jag på Indiska i Göteborg, matchande prydnadskuddar på Monteleone nära Castorama i Beziers, tavlan och dylikt på Casa i Agde.

Men vårt vardagsrum var ett problem, jag kunde inte se bilden framför mig hur det skulle ser ut. Rummet var svårt att möblera och det underlättade inte att vi hade köpt en soffa från Ikea med lite udda färg. Men en dag, när jag var på en konferens i en herrgårdsmiljö fick jag en klar bild av hur vårt rum skulle se ut. Veckan efter såg jag på Åhléns city en matta som var med i min inre bild. Några dagar senare föreslog jag till min man att vi skulle leta efter ett triangel format soffbord som fanns på 60-talet. Och voilà, Ikea har fått ett liknande bord i sitt sortiment. Och den tunga guld rammade tavlan hittade vi på vår vind, en arv från forna tider
När vi hade köpt huset trodde jag inte att det skulle ta så lång tid att hitta rätt grejer. Min tips till alla husletare är att köpa rubbet om säljaren föreslår detta och om man kan tänka sig att leva med möblerna tillsvidare.

7 kommentarer:

  1. Det där känns igen! Det som vi tänker oss är typiskt "franskt" är inte alltid så lätt att hitta här nere. Antingen är det för gistet, för plottrigt, vansinnigt fint men dyrt eller bara fake-gammalt. Har också hittat åtskilligt till huset på Indiska, Åhléns, Oscar&Clotilde, Matilde&Co och Norrgavel hemma - på de tre senare framförallt småplock, som porslin och textilier.

    SvaraRadera
    Svar
    1. och jag som räknade med att hitta de rätta sakerna i franska antikbutiker.. naivt...

      Radera
  2. Man får hålla på. Problemet är dessutom rätt trevligt och går att leva med.

    SvaraRadera
  3. Håller med, även om jag älskar den "franska stilen" är det nog en fransk stil som är lite "försvenskad" som jag gillar allra bäst.
    Stilen i ditt sovrum är mycket smakfull, snyggt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för komplimangen :)
      Jag tror att "typiskt franskt" hittar man hemma hos utlänningar där nere. Fransoser bryr sig inte om sådant trams :)

      Radera
  4. Håller med! Trodde också det skulle vara lätt att hitta franska möbler/prylar här nere. Vi har en exakt likadan säng.:) Har en liten lägenhet i Marseillan sedan 2010 o längtar alltid dit. Därför är det så härligt att följa din blogg som jag nyss har upptäckt. Känner igen så mycket av det du tar upp. Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi måste nog tacka Kamprad för att han försett oss med liknande möbler :)

      Radera