onsdag 30 juli 2014

Små missöden

Vår sommarsemester i år var annorlunda mot tidigare semestrar. Vi hade några små missöden. Först fick jag problem med handleden, vårt lilla ombyggnadsprojekt i köket blev lite längre än vi tänkt oss, sedan blev min man sjuk i två dagar, därefter fick jag punktering på cykeln två gånger – den första 2 km hemifrån, den andra gången 7 km hemifrån sent på kvällen, så blev det en lång hempromenad.
På en lördag bestämde vi oss att åka till Montpellier. P+R fungerar ju utmärkt, man behöver inte ha bilen till stan utan man kunde parkera i utkanten av staden och ta spårvagnen för billig peng. Vi svängde in på St Jean Vedas, parkerade bilen och gick för att betala biljetten. “Your ticket is not valid” stod det på skärmen. Vadå ”not valid”? Vi hade tagit ju den för 2 min sedan. Vi tittade omkring oss - inte en enda människa. Vi provade att åka därifrån, men grinden öppnades inte för att biljetten var ju inte giltig. Var gör man? Parkeringsplatsen var helt tom på folk och ingen satt vid entré. Det fanns inga telefoner som vi kunde se. Det tog nästan 40 min innan en kvinna dök upp. Hennes biljett funkade utan problem. Hon pekade på en liten knapp på automaten som man kunde ringa på. Den som svarade pratade inte engelska. Han mumlade något om att köpa biljett på spårvagnen. Tills slut öppnade rösten grinden och vi kunde åka därifrån. Vi körde till nästa större hållplats Sabines. Vi kom in, servicedisken var stäng där också. Vi tog en biljett, kom till betalningsautomaten och fick en chock igen “Your ticket is not valid”. Ganska snabbt hittade vi en engelsktalande fransyska, som ringde till service igen. “Vi öppnar grinden, kör ut och kör in igen och prova ta en ny biljett, kanske den skulle funka”- sa rösten. Vid detta läge fick min man nog, han rev biljetten och vi körde därifrån. Vi åkte till Ikea istället. Dessvärre hade de inte lampan som vi skulle köpa i lager. Snacka om en misslyckad dag..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar