fredag 18 januari 2013

Fransk vs svensk

Igår såg jag filmen Natalie (La délicatesse). En fransyska, spelad av Audrey Tautou träffar en svensk man, spelad av en belgare. Han verkar vara som en elefant i en porslinsbutik. Jag kommer inte att skriva om själva filmen, utan om klädval. Det är träffsäkert på ett roligt sätt, tycker jag. Så som vår svenska medelålders man brukar klä sig - i illasittande byxor, för stora skjortor, urtvättade tröjor. Och mycket beige. (Kanske regissören hade sett Galenskaparnas Beige Boys?) Jämför med fransmän som är eleganta och chicka.
Markus från filmen
Samtidigt njuter man av att se på Andreys kläder (fast man häpnar hur benig hon är). Alla fransyskor i filmen är lekfulla, kvicka och kvinnliga. De ser faktiskt ut så i verkligheten. Jag tänker på min första lärarinna i franska, det var något i hennes stil som direkt avslöjade att hon var fransyska. Jag tänker på min kära 70-årige granne, som alltid går ut från sitt hus i fina kläder med matchande väska. Jag tänker på de förtjusande kvinnorna vi såg på ett franskt bröllop i Gruissan.
Dessvärre är jag övertygad om att även om jag skulle få tag i Audreys kläder så skulle ingen ta mig för fransyska. Det är nog den medfödda konsten att bära kläderna och själva attityden som gör någon till fransk eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar