söndag 27 januari 2013

Ledighet

Det är det där med semesterdagar. En av mina f.d. kollegor resonerade med mig apropå ägande av semesterhus utomlands. Det låter fantastiskt, men man kan bara använda huset under ganska begränsad tid om man jobbar. Det påståendet tänker jag på nu när jag har bytt arbetsgivare och upptäckt att trots bättre vilkor har jag fått mindre semesterdagar. Eller rättare sagt, min förra arbetsgivare var mycket generös med semestrar. Och som en smolk i bägaren existerar inte någon tidsbank på min nya arbetsplats och man kan inte ta ut övertidstimmar som en hel ledig dag. Punkt slut. 
Så plötsligt har jag begränsade lediga dagar att leka med så nu försöker jag pussla ihop de dagar som finns för att uppfylla vår önska att vara i huset i Marseillan minst 4 gånger om året. Och förra året då vi vistades en hel månad i huset kanske inte kommer att upprepas i år om vi även vill åka dit under andra tider på året

4 kommentarer:

  1. Låter ju inte så kul men ganska välbekant. Fast jag tror att när huset finns där, så ser man till att ordna så att det går att vara där, åtminstone på sikt. Just nu känner jag som du; hur få ihop en längre sommarvistelse med de fler korta man vill få in…?

    SvaraRadera
  2. Ja det är ett evigt pusslande med dagarna, vi har inte varit i huset mer än högst 3 veckor på sommaren. Dels har det varit svårt att vara borta mer på sommaren när alla vill vara lediga och sedan vill vi ju kunna vara där fler gånger som sagt. Men det är ändå en sådan härlig känsla att veta att huset finns där och väntar på oss, eller hur?

    SvaraRadera
  3. Det där med begränsade semesterdagar är inte kul. för min man blev byte av jobb en vinst, inte bara villkorsmässigt. Utan han fick fler semesterdagar + tidsbank och kan dessutom jobba hemifrån ibland. Nu är hans bekymmer att han inte hinner göra av med sina dagar under året ;).
    Vi hoppas snart kunna fullfölja vår husdröm i Frankrike... och då lär semesterdagarna inte längre vara något problem att göra sig av med.

    SvaraRadera
  4. Madame Pri du borde kolla ditt avtal. Det låter inte rimligt att du inte får ta ut övertid i hela dagar.
    Du ställer ju upp för arbetsgivaren när den behöver dig då skall du väl få ut din intjänade övertid när DU behöver den. Så brukar det vara.
    Skrev tidgare om mitt hus som ligger väg i väg med dina "nyårsfirare". Från april har jag inga ledighetsproblem då jag blir pensionär.
    Du är väl snart på väg ner? Påsken närmare sig ju.

    SvaraRadera