fredag 4 januari 2013

Julmarknad

Det är fullt med liv i Marseillan även nu efter julen. Det finns mängder av små stånd som erbjuder julläckerheter; karuseller för de små; julkrubba med dockor som rör sig och det finns t.o.m. en modell av ett gammalt lok som i mina ögon inte har någonting med julen att göra.
Stora skaror av finklädda familjer med barn spatserar runt, stannar vid andra grupper och pussar varandra på kinderna. Det är en ljuvlig och familjär stämning, det är kul att uppleva ett riktigt franskt lantliv vid högtiden.
Men det som vi tyckte var underligt att fyrverkeriet genomfördes den 30 december istället för Nyårsafton. Hela byn samlades på torget vid kyrkan för att beskåda detta skådespel.

2 kommentarer:

  1. Så roligt att ha hittat din blogg. Jag har som sagt ett hus i Marseillan. Tyvärr kan jag inte vara där just nu så dina bilder från nyår gör att jag kan känna in mig i att vara "hemma". MER bilder och tankar vill jag ha!! Kommer nog inte att kunna vara hemma förrän i vår. Jag bjuder gärna på en Marseillanese (vit+röd Noilly) om vi är där samtidigt! God fortsättning

    SvaraRadera
  2. Har kollat Youtube o Midi Libre o sett att det är mängder som pågått hos er under helgerna :).

    SvaraRadera